Poruchy správania u mačiek

Na nemeckej stanici Vox posledné dva týždne bežal seriál s mačacou psychologičkou o mačkách s problémovým správaním. Prvý diel som premeškala, lebo sme utekali s Ryšíkom k veterinárke, ale pozrela som si ho neskôr na internete; druhý som pozerala “naživo” (popri čistení mačacích záchodíkov). A keďže zabúdam, aspoň útržkovite si sem hodím to, čo som si zapamätala:

  • Počet záchodíkov by mal byť počet mačiek + 1.
  • Mačka chodí na záchodík 2x – najprv na malú a potom na veľkú potrebu – a to zakaždým na iný záchodík, lebo v prírode sa tiež presunú o kúsok ďalej a tam dokedia. 🙂 Preto by záchodíky mali byť pomerne blízko seba.
  • Keď mačky začnú značkovať, treba byt totálne vyčistiť (oni používali na zisťovanie škvŕn moču čierne svetlo), pretože kým mačka cíti z niečoho moč, má tendenciu to “preznačkovať”.
  • Keď sa mačky bijú: bol tam podobný prípad ako Beruška a Lassinko. Problém bol v tom, že mačka bola “kreslová”, kým kocúr bol “lovec” (celkom ako u nás) a on ju lovil, keď ona chcela mať pokoj. Tým syčaním mu dáva najavo, že ju má nechať na pokoji. A ten televízny kocúr sa vyignoroval na jej syčanie a šklbal ju. Riešili to tak, že zväčšili výbeh o vonkajší výbeh, kde obe mačky mohli vyšantiť svoju pozornosť. Aj iné prípady bitia sa riešila psychologička tak, že pre problémovú mačku vymyslela veľa činností, ktoré ju vyšantili a potom drichmala a nerobila zle.
  • Používali čosi, čomu hovoria Klickertraining, používa sa to pri psoch, je to nejaké šťukátko, ale neviem, ako to funguje, to si budem musieť načítať.
  • Na mačku sa nemá zlostne kričať jej menom, aby si ho neznechutila. (To som zvedavá, ako pri 7 mačkách nemám mačku osloviť, keď robí niečo zlé… u mňa to zatiaľ zaberá. “XY, nono!” a vedia, že sa sťahujú búrkové mračná.)
  • Mačka sa nemá vychovávať negatívne, len pozitívne. (Toto ešte nezvládam.)
  • Zlé správanie mačiek je následok nedostatočného venovania pozornosti – mačka je nevyťažená a robí blbosti.
  • Jedna z mačiek v telke začala odrazu chodiť kaki vedľa záchodíka. Zistilo sa, že po kastrácii ju asi rana bolela a záchodík jej bol privysoký, tak sa jej spojili záchod a bolesť a aj keď už bolesti nemala, do záchodíka nechodila. Riešili to tak, že pod záchody natiahli plastikovú presádzaciu fóliu (asi 1×1 m) a do nej nasypali podstielku, aby mačku znova naučili chodiť tam, kde sa zahrabáva.
  • To, či vás mačka akceptuje, zistíte, ak sa jej pozriete do očí a pomaly privriete oči. Ak ich privrie aj ona, akceptuje vás (=cíti sa relatívne v pohode vo vašej prítomnosti).
  • Keď sa mačky bijú, treba narobiť dostatok vyvýšených miest, kde sa prenasledovaná mačka môže pred prenasledovateľom uchýliť.

Ak si spomeniem ešte na niečo, dopíšem.

 

25 thoughts on “Poruchy správania u mačiek

  1. ambala píše:

    juuuj, ak je Klickertraining to co si myslim, tak to nechcem uz viac zazit… ked bol Theo neovladatelny a mlatil vsetkych psov, co stretol, tak mi cvicitel pozical specialny obojok s ovladacom a ked Theo neposluchol, tak sa na tom ovladaci stlacilo tlacitko – najprv zvukove a ked aj nadalej nic, tak pes dostal elektricky vyboj (boli tam 3 stupne)… ani hadam nemusim hovorit, ze po prvom vyboji isiel obojok dole a viac som mu ho nedovolila nasadit… brrr.

  2. jarah píše:

    To je ako u nás 😀 Madam Tigi je vo veku, kedy chce väčšinu dňa prespať a Žužlík stále dobiedza. V noci občas mrknem na balkónové dvere a počítam výšku, lebo mám chuť ho tam vystrčiť 😀 .
    Ozaj, Heli, dávala si miešať Bachové esencie, čo si mi prednedávnom poradila?

  3. oli píše:

    ahojky, ten klikac pouzivala chovatelka psov na Spektre, myslim ,ze Viktoria. Malo to dobre vysledky a psy reagovali, ale macka je predsa len trosku tvrdohlavejsia a chce viacej trpezlivosti.Ja mam 3 zachodiky na 4 macky, ale tie chodia hlavne na ten najblizsi, asi po schodoch sa im nechce, tak ho cistim 2 x do dna. Tri chodia este stale do zahrady, hlavne na jahody a kde je pokopane. Ale vecer a v noci su doma.
    Ja kupujem v Bille v Kitze taky prasok na pachy a davam to pod zverlit. To im celkom vyhovuje.
    O
    u nas je kazdy vecer bitka a rev. Dokazuju si hierarchiu.

    • jarah píše:

      Ono je dobré vypočuť si všeobecné názory a rady ľudí, ktorí sa venujú mačkám, ale v konečnom dôsledku máme doma vždy originálne osobnosti.
      Ja som mala na dve mačky dva záchodíky a vždy chodili do jedného, tak som druhý zrušila. Teraz sa chystám predsa len vrátiť aj druhý. Odporúčam podstielky z tohoto výberu: http://www.superbenek.sk/products/podstielky-z-dreva/podstielky-pre-macky-super-pinio-hrudkujuci-kruson.html
      Veľmi dobré ceny a veľké ekonomické balenia.

      • Sun Belangelo píše:

        Ja ako podstielku používam Claude z Tesca, lebo je lacný a my kakáme úplne vášnivo najradšej na celom svete, ale teraz som našla v Kauflande nejaký ich a ten je možno o cent lacnejší a trochu menej práši, takže asi budem na podstielku chodiť tam.

        Alebo, pri toľkých mačkách, už by sa oplatilo naučiť ich chodiť na normálny záchod… ale mne sa nechceee….

        Keď mi začali chodiť pod schody a robiť tam záchod (=Beruška “zasmradila” dovtedy výlučne Lassinkovo teritórium 😉 ), povedal mi kolega, že nech tam dám záchod, že on doňho nestúpi, keď pôjde kopírovať. Tak som ho tam dala. Beruška chodila mimo záchoda, jej pach potom veselo prekrýval svojím vlastným Šintík a ja som ku koncu čistila 4x za deň, ale všetci ostatní prestali chodiť na normálne záchodíky a chodili len na tento. Keďže to bol bordel a nepomohlo to s kakaním mimo, záchodík som zrušila. Ale ešte potrebujem dokúpiť dva, aby bolo “mačky+1” a zasa tam nejaký pribudne, ale tentokrát taký “s búdkou”, nech nie je všade samá podstielka,

      • jarah píše:

        No, a možnože je to práve kvôli podstielke. Napadlo ti, že by im nemusela vyhovovať a takto to dávajú najavo? 😆
        Skús zmeniť. Táto je veľmi dobrá a cenovo vyjde porovnateľne s tou z Tesca. Ja som tescacku prestala používať, lebo namiesto hrudkovania blatuje.
        Pouvažuj, prečítaj si vlastnosti podstielky, lebo keď dokonale pohlcuje pachy, mačky nemajú potrebu niečo preznačkovať, lebo to necítia, nie?
        http://www.superbenek.sk/products/bentonitove-podstielky/seria-univerzal/podstielka-pre-zvierata-super-benek-univerzal.html

      • Sun Belangelo píše:

        Dííkes, skúsim. Už som pozerala očkom po jednej “drevenej”, vraj výborné vlastnosti, ale súčasne vraj sa výborne rozvláča po byte, a my máme takmer všade podlahovú kobercovú krytinu, to by som sa nedoupratovala.

      • jarah píše:

        Drevenú neodporúčam, tá je vhodná pre králiky a škrečky, ktoré neopúšťajú klietku, ale pri mačkách by si bola o chvíľu ako na píle 😀 Jediný problém u tohoto zásielkového obchodu je, že pošta berie balíky len do 15 kíl, takže väčší náklad musí ísť cez kuriéra a ten je dosť drahý. Tým sa cenová výhoda akosi vytráca. V každom prípade majú tie podstielky zaujímavé vlastnosti (neprášia, nelepia sa na dno, dokonale pohlcujú pachy). Hlavne nekupuj ten v Lidli, to je úplný shit.

      • Sun Belangelo píše:

        Jo, s Lídlom mám tiež svoje skúsenosti. Sused tvrdí, vraj keď bola preč, bola u neho. Dal mi pre ňu aj konzervy, ktorými ju kŕmil – Lidl pre mačky a Lidl pre psy (!). A ja, keď sa vrátila, som ju musela preliečovať zo zlyhávania pečene. 😦 (Oni jej možno nalievali aj štamprlík pred večerou, čo ja viem?)

        Ešteže im zdrhla, pokladík môj huňatučký. Včera dostala kúsok teľacieho, celá sa oblizovala až po chvostík, aká bola mlsná, a zistila som, že aj tie Mačičky, čo surové obvykle nemusia, včera boli za teľacím jak divoké. Dnes sa ide do obchodu kupovať “nášup”. 🙂 A sebe sucháre, lebo inak to peňaženka neunesie. 😉

      • jarah píše:

        To poznám… mačky jedia mäsko a ja hrianky zo starého chleba s cesnakom 😆

      • jarah píše:

        Taká som bola dopoludnia múdra a teraz som nabehla do Tesca s poslednými peniažkami a kúpila čo…? Podstielku Claude 😆 Ach, jo 🙂

    • Sun Belangelo píše:

      Oli,

      ten prášok poznám, dávala som to aj ja. Celkom dobre to funguje, záchodík je príjemný, len keď už nie je najčistejší a tie pachy sa miešajú, tak mi z toho bolo zle a tak kožúšky prišli o “hajzlovou vůni”. 😛

      • jarah píše:

        Moje cicušiky majú zachodík uzatvorený. Je to oveľa lepšie, než otvorený. Odporúčam.

      • Sun Belangelo píše:

        Ja a Lassiter sme tiež za zatvorené záchodíky. Ja preto, že menej vyhadzujú, Lassiter preto, že môže rozdriapať protipachový filter. Aj keď ho vyberiem a schovám, on si ho vyňuchá a rozdriape ho ešte aj hermeticky zabalený v igelite. 😕 A blondínečka chodí po byte a zbiera čierne chlpy z filtra a trasie sa strachom, aby to niekto z nich nespapal.

      • jarah píše:

        http://www.zoofast.sk/ aj tu majú tieto produkty a podmienky dopravy sú oveľa výhodnejšie. Asi si aj ja budem objednávať z tejto stránky. Váha nie je obmedzená, dokonca pri nákupe nad 25 Eur je doprava zdarma. Majú tam úžasné výrobky pre mačičky. Idem preštudovať.

      • Sun Belangelo píše:

        Ja od nich kupujem už takmer rok. Jediné, na čo si treba dať pozor, je odoberať na dobierku, pretože niekedy potrebujú v dodávke niečo zmeniť (nemajú pôvodný tovar) a potom je problém s vrátením peňazí (ja som používala PayPal, ale už prechádzam na dobierku).

        Sú zlatí a fakt majú pomerne dobrý výber. 🙂 No a ja s tými špeciálnymi diétami pre Lassinka som vždy kupovala nad 25 € 😕 .

  4. jarah píše:

    Zabudla som pridať stránku 😆 http://www.zoofast.sk/

  5. oli píše:

    ahojky, ja som fanusikom Pet storu na Petrzalskom korze. Vozia mi domov vsetko , mam zlavu, a vzdy maju akciu na cely tyzden. Majitel sa venuje hlavne psom, ale poradil mi so vsetkym. Vzdy v pondelok rano pride mail s akciou a ja sa mozem rozhodnut. Ked maju konzervy pre macky, ktore koncia zaruku, tak mi daju vediet a moje to zmastia za tri dni.
    Takze, moj favorit je Pet store.
    O
    p.s. ale kombinujem to s Billou a Zielpunktom v Kitze, tak je to lacnejsie a mavaju 25 percent akcie. money…money

Čo ty na to?

